data-mobile="true" data-tablet-width="1030" data-mobile-width="620" data-smoothscroll="1">

Blog poświęcony zagadnieniom IT
w sieciach dostaw i produkcji

Dlaczego warto śledzić produkty w łańcuchu logistycznym?

Napisał  | środa, 11 październik 2017 15:08
Dlaczego warto śledzić produkty w łańcuchu logistycznym?

Genealogia produktu to zbiór informacji m.in. o datach, zużytych komponentach, operacjach produkcyjnych i logistycznych, które są rejestrowane i przekazywane wraz z towarem od chwili wytworzenia do dostarczenia odbiorcy końcowemu. Genealogia produktu wymaga zastosowania szeregu technik, procedur i narzędzi, wśród których coraz większą rolę odgrywają programy komputerowe, takie jak MES, WMS czy TMS. Informacje dotyczące produktu, powinny być gromadzone już od momentu rozpoczęcia jego produkcji. Dzięki funkcjom systemów realizacji produkcji (Manufacturing Execution System), możliwe jest powiązanie każdego wyrobu z materiałami, komponentami, maszynami oraz pracownikami produkcji i kontroli jakości. Oprogramowanie tej klasy, może także gromadzić wiedzę o parametrach procesu produkcyjnego, rejestrowanych podczas tworzenia danego produktu. Po opuszczeniu lini produkcyjnej, historię wyrobu mogą rejestrować programy magazynowe (Warehouse Management System) i zarządzania transportem (Transport Management System). Systemy te pozwalają odnotować wszystkie operacje jakim został poddany produkt, ze szczegółowymi informacjami kto i kiedy je wykonał. Aby gromadzenie informacji o historii produktu było efektywne, stosuje się unikalne oznaczenie, wymaga ich unikalnego oznaczenia, które wykonuje się najczęściej przy pomocy etykiet z kodem kreskowym w technologii RFID.

Komu potrzebna jest genealogia produktu?

Zbieraniem tak szczegółowych informacji o historii każdego produktu, zainteresowane są przede wszystkim te firmy, w których jakość towaru ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo klientów. Należą do nich m.in. przedsiębiorstwa z branż takich jak: spożywcza, kosmetyczna, farmaceutyczna, lotnicza czy motoryzacyjna. Jakie konkretnie potrzeby i korzyści powodują, że firmy decydują się na wdrożenie rozwiązań zapewniających pełną transparentność oferowanych produktów? 

Regulacje prawne

Wśród firm szczególnie zainteresowanych genealogią produktu są takie, które są do tego zobligowane przepisami prawa. Dotyczy to m.in. firm oferujących artykuły spożywcze czy kosmetyczne. Do przepisów określających wymagania odnośnie genealogii produktu można zaliczyć: 

  • Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego
  • Rozporządzenie  Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1223/2009 dotyczące produktów kosmetycznych
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE  995/2010 ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna
Wytyczne odnośnie rejestrowania informacji dotyczących historii produktu, stanowią również integralną część wielu norm i zasad, w tym m.in. ISO 22000:2005, HACCP, BRC, IFS, SQF.

 

Wymagania klientów i partnerów biznesowych

Informacja o historii pochodzenia produktów, staje się standardowym wymogiem stawianym dostawcom w wielu branżach. Dlaczego taka sytuacja ma miejsce? Weźmy przykład z branży motoryzacyjnej. Przeciętny współczesny samochód składa się z kilkunastu tysięcy części, często pochodzących od wielu różnych kooperantów. Transparentność wszystkich komponentów i procesów składających się na budowę pojazdu, ma niebagatelne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa jego użytkowania. Dzięki szczegółowej genealogii produktu, koncerny motoryzacyjne mogą szybko ustalić źródło powstałego defektu i ustalić wszystkie dotknięte tym problemem samochody. Pozwala to na szybsze podjęcie stosownych działań i ograniczenie ilości wadliwych egzemplarzy wprowadzanych na rynek. Powyższy przykład odnosi się do wszystkich firm, które w swojej działalności współpracują z wieloma podwykonawcami, a jakość i bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie.

Lepsza kontrola i minimalizacja zagrożeń

Wymogi prawne i oczekiwania klientów, to nie jedyne przyczyny dla których firmy powinny zarządzać genealogią produktów. Śledzenie historii produktu to również poprawa przejrzystości kontroli przepływu towarów. W przypadku problemu z reklamacjami, genealogia pozwala łatwiej zidentyfikować problem jakościowy, a także określić których egzemplarzy towaru może on dotyczyć. Pozwala to w porę podjąć działania zaradcze, które uchronią firmę przed dodatkowymi stratami finansowymi i wizerunkowymi.

Historia  pochodzenia produktu, jest coraz częściej postrzegana jako element tworzenia jego wartości. Pełna transparentność dostarczanych towarów, pozwala przedsiębiorcom przestrzegać przepisy, normy oraz wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Może stanowić narzędzie do zarządzania ryzykiem i kontroli zagrożeń. Rejestrowanie i śledzenie historii produktu, stało się dzisiaj jednym z podstawowych zadań systemów produkcyjnych (MES), magazynowych (WMS) i zarządzania transportem (TMS). Podczas wyboru nowych rozwiązań informatycznych w obszarze produkcji i logistyki, nie zapominajcie rozpoznać możliwości, jakie w obszarze genealogii otwierają te systemy. 
 

 

Więcej w tej kategorii: « Kiedy słonie milkną w buszu

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Dlaczego warto śledzić produkty w łańcuchu logistycznym?

Genealogia produktu to zbiór informacji m.in. o datach, zużytych komponentach, operacjach produkcyjnych i logistycznych, które są rejestrowane i przekazywane wraz z towarem od chwili wytworzenia do dostarczenia odbiorcy końcowemu. Genealogia...

11-10-2017, Autor: Marek Wiązowski

Kiedy słonie milkną w buszu

Rola systemów informatycznych w komunikacji poziomej GFMP Management Consultants prowadząc w latach 2011-2012 badania nad komunikacją w firmie, postawił proste pytanie: "Na jakich projektach Pani/Pana firma koncentrowała się w ostatnim czasie...

06-02-2013, Autor: Marek Jędra

Uważaj czego sobie życzysz, bo możesz to dostać

Zrozumienie i dokumentacja procesów logistycznych jako pierwszy etap wdrożenia systemu SCE Niemal każdy projekt wdrożeniowy rozpoczyna się od etapu projektowania systemu, uzyskiwania wymagań, porządkowania procesów, którymi należy zarządzać. To wydaje się...

24-09-2012, Autor: Mateusz Matysik

Jak ustrzelić wadliwą partię na rynku?

TRACEABILITY W ŁAŃCUCHU DOSTAW W obecnych czasach społeczeństwo staje się coraz bardziej wymagające i oczekuje pełnej informacji, także w zakresie produktów kupowanych w sklepach. Mówiąc o pełnej informacji, mam na myśli...

18-09-2012, Autor: Piotr Krawczyk

Podwójna rocznica

Czas w logistyce Stare przysłowie głosi „czas to pieniądz”, jednak w logistyce często o wiele większe pieniądze kosztuje niedotrzymanie warunków umowy przewozu. Czym jest czas w logistyce? Wartością umowną czy kryterium...

10-09-2012, Autor: Marek Różycki

Jeszcze imię pradziadka i numer kołnierzyka

Import kontra wprowadzanie danych podstawowych - wybór podyktowany rozsądkiem. Współczesna logistyka bazuje na rozwiązaniach IT, często dostosowywanych od strony procesowej do szczegółowych wymagań klienta, i skupiających się na wspieraniu użytkowników w...

03-09-2012, Autor: Jarosław Wrona

Gra w zielone

Rozliczenia opakowań zwrotnych z firmami W obecnej dobie nikt nie wyobraża sobie chyba pracy w logistyce bez pomocy wydajnego systemu komputerowego. Nikt nie wyobraża sobie również marnotrawstwa, w postaci wyrzucania opakowań...

14-05-2012, Autor: Marcin Zaczyński

Media społecznościowe