data-mobile="true" data-tablet-width="1030" data-mobile-width="620" data-smoothscroll="1">

Blog poświęcony zagadnieniom IT
w sieciach dostaw i produkcji

Automatyczne planowanie tras w systemie Qguar TMS

Napisał  | piątek, 28 październik 2016 12:12
Automatyczne planowanie tras w systemie Qguar TMS

Niekiedy dobry planista w niewielkiej firmie transportowej jest w stanie zaplanować trasy lepiej od najlepszego oprogramowania. Problem pojawia się wraz z rosnącą liczbą zleceń spedycyjnych, coraz szerszym obszarem działalności, różnorodnością tych zleceń czy liczbą hubów. Innymi słowy – im większa organizacja, tym trudniejsze i zdecydowanie bardziej czasochłonne staje się planowanie, szczególnie planowanie optymalne względem wymagań danego przedsiębiorstwa.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której do zrealizowania jest 500 zleceń spedycyjnych dziennie. To jednak nie wszystko, ponieważ dla tras pomiędzy dwoma punktami nawet 5000 nie stanowiłoby większego wyzwania. Problemem są zlecenia, które obejmują bardzo zróżnicowane ładunki, całą gamę nośników, paczki, listy, doręczenia za pobraniem lub na przykład zwroty. Do tego dodajmy kilka hubów i tabor składający się z kilkudziesięciu samochodów – od osobowych, przez dostawcze, po ciężarowe. Wszystkie doręczenia musza trafić do rąk odbiorców na czas, wszystkie trasy powinny zostać zaplanowane tak, aby realizacja nie generowała niepotrzebnych kosztów, czyli z możliwie największą wydajnością. A co jeśli w chwilach największego nagromadzenia zleceń taka firma korzysta z usług spedytora? Sztab odpowiednio wykwalifikowanych osób mógłby uporać się z takim wyzwaniem doskonale – pod warunkiem, że miałby odpowiednio dużo czasu. Pytanie brzmi: kto ma tyle czasu i może sobie na taki zespół pozwolić? Zdecydowanie rozsądniejsza wydaje się inwestycja w wyspecjalizowane oprogramowanie, które gromadzi bieżące zlecenia spedycyjne i planuje trasy ich realizacji, oczywiście z dbałością o kluczowe dla przedsiębiorstwa parametry.

Takim oprogramowaniem jest Qguar TMS wyposażony w moduł automatycznego planowania tras (APT). Jego algorytm wykonuje za planistę najbardziej czasochłonne i skomplikowane czynności, czyli opracowuje optymalne trasy. Rola człowieka polega na wcześniejszej konfiguracji narzędzia oraz wskazaniu kluczowych dla firmy parametrów, a więc wspomnianych wcześniej: wielkości ładunków, przebiegu tras, dostępności, rozmiarów i specyfiki środków transportu, możliwości urządzeń rozładunkowych u odbiorców, warunków równoczesnego przewozu różnych artykułów, terminów dostaw towaru do poszczególnych adresów odbioru itp. itd. APT może zostać skonfigurowany pod kątem wymagań danego przedsiębiorstwa, ponieważ wymienione przeze mnie parametry są zaledwie kroplą w morzu potrzeb firm wyspecjalizowanych w transporcie.

Raz skonfigurowane narzędzie planuje trasy w oparciu o dowolną liczbę zleceń spedycyjnych, ale nie muszę chyba dodawać, że warunki zmieniają się czasami z dnia na dzień, co może mieć związek ze zmianami cen paliwa, zmianami w organizacji ruchu a nawet pogodą. Planista posługujący się narzędziem musi zawsze mieć je na uwadze i dokonywać odpowiednich aktualizacji konfiguracji narzędzia. Tylko wtedy planowanie będzie optymalne, a realizacja zleceń pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów. Warto jednak wiedzieć, że im więcej zmiennych, tym trudniejsze stają się obliczenia, a algorytm potrzebuje więcej czasu na zaplanowanie najbardziej optymalnych tras.

Nie zapominajmy przy tym, że planowanie automatycznie nie pozbawia człowieka decyzyjności i wpływu na ostateczny efekt pracy algorytmu. Ten zawsze będzie pod kontrolą użytkownika, co oznacza, że zaplanowane trasy można ręcznie modyfikować, poprawić je tak, jak nie potrafi tego algorytm. W skrajnym przypadku można unieważnić planowanie, włączyć proces od nowa, na dłużej lub jeśli w trakcie planowania spłyną kolejne zlecenia, które należy niezwłocznie zrealizować.

Automatyczne planowanie tras jest potężnym wsparciem dla przedsiębiorstw świadczących usługi transportowe. Wyręcza planistów w trudnych i czasochłonnych zadaniach, chociaż – jak to bywa z tego typu operacjami – dobrze, kiedy ostatnie słowo należy do człowieka. Człowiek, dzięki szerszemu spektrum wiedzy kontekstowej, w przypadku dynamicznie zmieniających się warunków, może dodatkowo podnieść jakość pracy algorytmów. Wtedy będzie można osiągnąć automatyzację i racjonalizację na naprawdę wysokim poziomie.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Zarządzanie transportem – jak ograniczyć koszty?

Koszty transportu stanowią dużą część wydatków związanych z dystrybucją towarów. Naturalnym dążeniem przedsiębiorstw, jest więc chęć ich optymalizacji i osiągnięcia nad nimi większej kontroli. Proces zarządzania transportem i jego kosztami...

17-11-2017, Autor: Marek Wiązowski

Automatyczne planowanie tras w systemie Qguar TMS

Niekiedy dobry planista w niewielkiej firmie transportowej jest w stanie zaplanować trasy lepiej od najlepszego oprogramowania. Problem pojawia się wraz z rosnącą liczbą zleceń spedycyjnych, coraz szerszym obszarem działalności, różnorodnością...

28-10-2016, Autor: Jakub Płaza

Automat w człowieku

Czyli jaką rolę odgrywają optymalizatory planowania tras w systemach TMS? W obecnych czasach informatyzacji w zasadzie nie jesteśmy w stanie obyć się bez pomocy komputera w codziennej pracy. Szczególnie doceniamy jego...

25-01-2013, Autor: Piotr Krawczyk

Źdźbło w stogu igieł.

Wybór najlepszego przewoźnika. Grand Bazaar Istambuł. Setki straganów i naganiaczy krzyczących, że towar prima sort i „special price”. Magiczny świat towarów wszelakich. Moja misja to dokonać zakupów pamiątek po najniższej cenie...

15-01-2013, Autor: Karol Rzepa

Zaplanuj trasę miedzy mrugnięciami

Interaktywne planowanie tras w oparciu o mapę Późna godzina. Cicha godzina. Ciemność sprzyja skupieniu. Głęboka cisza pomaga wsłuchiwać się w samego siebie. Niewielki snop światła lampy zna swoje zadanie i granice...

06-08-2012, Autor: Sławomir Kozłowski

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie.

Wykorzystanie stron www do komunikacji dyspozytora z przewoźnikami. Wśród najistotniejszych i często niełatwych obowiązków dyspozytora znajduje się, obok nadzorowania procesów transportowych, szeroko rozumiany kontakt z przewoźnikami. Sprawna i bezproblemowa komunikacja prowadzi...

09-07-2012, Autor: Sylwia Kosecka-Żurek

Przycisk szczęścia

Planowanie transportów z wykorzystaniem HUB-ów Transport stanowi jeden z bardziej istotnych składników w logistycznym łańcuchu operacji . Jego efektywność, przy zachowaniu wszystkich wymagań i ograniczeń, istotnie wpływa na jakość i koszty...

21-05-2012, Autor: Andrzej Sobala

Media społecznościowe